Καρκίνος Ενδομητρίου

Καρκίνος Ενδομητρίου

Ορισμός-συχνότητα

Είναι ο συχνότερος γυναικολογικός καρκίνος στις ανεπτυγμένες χώρες. Η συχνότερη εμφάνισή του είναι την 6η-7η δεκαετία της ζωής και το 80% των ασθενών είναι μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Σπάνια διαγιγνώσκεται σε ηλικία κάτω των 40 ετών . Πολλές προεμμηνοπαυσιακές γυναίκες με καρκίνο μήτρας έχουν σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών ή προέρχονται από οικογένειες με το σύνδρομο οικογενούς μη πολυποειδούς καρκίνου του εντέρου (HNPCC).

Παράγοντες κινδύνου

• Δίαιτα και τρόπος ζωής: η παχυσαρκία συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου μήτρας
  • Ορμονική θεραπεία: γυναίκες που υποβάλλονται σε θεραπεία υποκατάστασης με οιστρογόνα χωρίς προγεστερόνη έχουν αυξημένο κίνδυνο
  • Ταμοξιφαίνη: αύξηση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου ενδομητρίου κατά δύο φορέ
  • Πρόωρη εμμηναρχή – καθυστερημένη εμμηνόπαυση
  • Σύνδρομο πολυκυστικών οωθηκών
  • Παθήσεις όπως ο διαβήτης, η αρτηριακή υπέρταση ή η χολολιθίαση προδιαθέτουν ή συνυπάρχουν συχνά με τον καρκίνο του σώματος της μήτρας
  • Κληρονομικότητα: ιστορικό πολλών κακοηθειών στην οικογένεια, ισχυρό οικογενειακό ιστορικό με καρκίνο στο παχύ έντερο ή στο ενδομήτριο καθώς και οικογενειακή προδιάθεση
  • Γυναίκες που δεν έχουν κάνει παιδιά

Σημειώνεται ότι η χρήση αντισυλληπτικών δισκίων μειώνουν το σχετικό κίνδυνο κατά 50%.

Συμπτώματα- Διάγνωση

• Κολπική αιμορραγία μετά την εμμηνόπαυση
  • Αιμορραγία μεταξύ περιόδων ή επώδυνες περίοδοι
  • Πίεση και πόνοι στην περιοχή της λεκάνης
  • Σπανιότερα κολπική έκκριση ιδίως σε μετεμμηνοπαυσικές γυναίκες

Η διαγνωστική διαδικασία περιλαμβάνει:

• Βιοψία ενδομητρίου
  • Διαγνωστική απόξεση
  • Υστεροσκόπηση (σε εξειδικευμένα κέντρα)
  • Προεγχειρητικό έλεγχο με αξονική τομογραφία, μαγνητική τομογραφία υπερηχογράφημα.
  • Προσοχή: το test ΠΑΠ δεν σχετίζεται με τη διάγνωση καρκίνου του σώματος της μήτρας αλλά μόνο του τραχήλου της μήτρας.

• Η χειρουργική θεραπεία αποτελεί την βασική μέθοδο της αντιμετώπισης των όγκων αυτών και συνίσταται ολική υστερεκτομή μετά των εξαρτημάτων και δειγματοληπτική εξαίρεση λεμφαδένων της περιοχής.
  • Ακτινοθεραπεία: χρησιμοποιείται συχνά μετά την επέμβαση ή προφυλακτικά.

Επιπλέον σε πιο προχωρημένη νόσο χρησιμοποιείται ορμονοθεραπεία, χημειοθεραπεία, και βραχυθεραπεία (τοπική ακτινοθεραπεία με ραδιενεργά εμφυτεύματα).

Συμπλήρωσε εδώ: Καρκίνος Ενδομητρίου