Καρκίνος Προστάτη

• Καρκίνος Προστάτη

Καρκίνος του Προστάτη

Ο καρκίνος του προστάτη είναι σήμερα ο συχνότερος καρκίνος στους άνδρες. Ο προστάτης είναι ένας αδένας στα εσωτερικά γεννητικά όργανα και η λειτουργία του αφορά τα υγρά που εκκρίνονται με την εκσπερμάτωση.

Συχνότητα-Αίτια

Αφορά κυρίως άνδρες 50-80 ετών. Η συχνότητα αυξάνει προοδευτικά με την αύξηση της ηλικίας. Τα αίτια του προστατικού καρκίνου παραμένουν άγνωστα.

Το αδενοκαρκίνωμα του προστάτη, ο πιο συχνός τύπος προστατικού καρκίνου, αναπτύσσεται από κύτταρα του προστάτη αδένα. Τα περισσότερα νεοπλάσματα του προστάτη εξελίσσονται πολύ αργά.

Συμπτώματα-διάγνωση

Η συντριπτική πλειοψηφία των προστατικών καρκίνων βρίσκονται σε πρώιμα στάδια (ενδοπροστατική βλάβη) και δεν προκαλεί καθόλου συμπτώματα. Η διάγνωσή τους γίνεται τυχαία, μετά από έλεγχο του ειδικού προστατικού αντιγόνου (P.S.A.) ή από δακτυλική εξέταση. Μερικοί προστατικοί καρκίνοι δίνουν άτυπα συμπτώματα προστατικής συνδρομής (συχνοουρία, νυκτουρία, δυσουρία). Συμπτώματα προχωρημένου καρκίνου του προστάτη περιλαμβάνουν την αιματουρία, τον πόνο στα κόκκαλα κ.α.

Η διάγνωση ξεκινά με την κλινική εξέταση που αφορά κυρίως την δακτυλική εξέταση με την οποία εντοπίζονται ύποπτες περιοχές (σκληρά ανώδυνα οζίδια, ασαφείς περιοχές). Η δακτυλική εξέταση πρέπει να περιλαμβάνεται στον ετήσιο γενικό έλεγχο όλων των ανδρών ηλικίας 50 ετών και άνω. O έλεγχος του πληθυσμού για τον καρκίνο του προστάτη περιλαμβάνει αρχικά τον προσδιορισμό της τιμής του ειδικού Προστατικού Αντιγόνου (P.S.A.)

Τιμές του P.S.A. έως 4 mg/ml θεωρούνται φυσιολογικές. Τιμές μεγαλύτερες από 10mg/ml θεωρούνται παθολογικές, ενώ οι τιμές ανάμεσα στο 4 και στο 10 θεωρούνται οριακές και καλό είναι να τις συζητήσετε με το γιατρό σας. Και άλλες βλάβες του προστάτη όπως η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη ή η προστατίτιδα μπορεί να προκαλέσουν αύξηση της τιμής του P.S.A.

Η οριστική διάγνωση του προστατικού καρκίνου τίθεται μετά από ιστολογική επιβεβαίωση. Οι βιοψίες του προστάτη γίνονται σήμερα με την βοήθεια διορθικού υπερηχογραφήματος.

Αν ο καρκίνος του προστάτη διαγνωστεί σε αρχικά στάδια, οι θεραπευτικές επιλογές είναι πολλές και οι πιθανότητες ίασης πολύ αυξημένες. Η θεραπεία περιλαμβάνει χειρουργική αντιμετώπιση (ριζική προστατεκτομή, ρομποτική προστατεκτομή), ακτινοθεραπεία τοπική (εξωτερική ακτινοβολία, εμφύτευση ραδιενεργών ψηφίδων) ορμονική θεραπεία, χημειοθεραπεία και σε επιλεγμένες περιπτώσεις στενή παρακολούθηση χωρίς θεραπεία.

Συμπλήρωσε εδώ: Καρκίνος Προστάτη

Tagged In: prostate